اخیرا در جایی، بحث جن بمیان آمد. مکرر داستان هایی درباره جن شنیده ام و احتمالا شما هم شنیده اید. سوال اصلی این است که آیا جن وجود دارد؟ اخیرا مناظره ای بین یک کارشناس دینی با یک روان پزشک را شنیدم که اولی به استناد قرآن، می گفت وجود دارد و دومی می گفت من همیشه دنبال این بود که جن به سراغ من بیاید ولی هیچگاه چنین چیزی را ندیدم و مدعی بود اگر کسی بگوید جن دیده ام، حتما باید به یک روانپزشک مراجعه کند تحت درمان قرار گیرد!
ما با دو موضوع مواجه هستیم و متاسفانه راهی برای اثبات هیچکدام نداریم.
اول اینکه ما با انسان هایی مواجه هستیم که مدعی هستند چیزی را می بینند که اطرافیان وی، در آن لحظه نمی بینند. بعبارتی مغز آن فرد، شروع به ساخت تصاویری می کند که برای این فرد، کاملا واقعی بنظر می رسد و برای او شکی وجود ندارد که الان وجود دارد. مثلا می گوید این ها در حال رقصیدن هستند درحالیکه دیگران کسی را نمی بینند.
دوم اینکه ما در دنیایی زندگی می کنیم که فقط محسوسات آنرا می توانیم تحلیل کنیم. هیچ بعید نیست اموری نامحسوس هم در عالم امکان، بوجود آمده باشند و ما از آنها بی خبر باشیم. چه کسی می تواند ثابت کند چنین چیزی وجود ندارد؟ هیچ بعید نیست در کنار ما موجوداتی بی رنگ زندگی کنند. کما اینکه ممکن است در کهکشان های دیگر، موجوداتی شبیه ما در حال زندگی باشند. دزد نگرفته، پادشاه است! موضوع اثبات نشده، امکان هر ادعایی برایش وجود دارد.
بنابراین اینجا تنها نتیجه ایکه می توان گرفت این است که ما بمعنی واقعی کلمه، لاادری هستیم. یعنی می دانیم که نمی دانیم. ما نه دلیلی برای وجود آنها می توانیم بیاوریم و نه دلیلی برای رد آنها. این وسط، هر کسی خودش می ماند و حس و ادراک او.
ممکن است شما ادراکاتی داشته باشید که آنرا به جن ربط دهید؛ ممکن است ادارکاتی داشته باشید که آنرا به توهم نسبت دهید؛ بجز مواردی که مشخصا بیمار اسکیزوفرنی است و حالت بیمارگونه ومشخصی دارد، اتفاقاتی وجود دارد که نمی توان براحتی حکم بر انکار آنها داد. از سویی نمی توان مرز مشخصی بین واقعیت با رگه های خفیف اسکیزوفرنی تعیین کرد. شاید افرادی که اتفاقات معقول تری می بینند، به نوعی خفیف از اسکیزوفرنی مبتلا باشند.
آیا واقعا کسانی که مدعی هستند جن دیده اند، گزارش واقع داده اند یا اینکه دارای رگه های ضعیف تا قوی از اسکیزوفرنی هستند؟ ما وقعا پاسخی برای آن نداریم. دستکم دنیای علم، در این خصوص، سکوت مطلق میکند و اصلا وارد این وادی نمی شود مادامیکه موضوع جن، بعنوان یک موضوع محسوس مطرح نشود.
در آستانه 36سالگي!...
ما را در سایت در آستانه 36سالگي! دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 29 تاريخ: پنجشنبه 22 آبان 1399 ساعت: 7:46